dinsdag 8 juli 2008

25 PUNTEN VAN KRITIEK OP HET BELGISCHE TAALFEDERALISME

Het Belgische taalfederalisme is:

DUUR : DE BELGEN BETALEN MINSTENS 10 MILJARD EURO/JAAR VOOR DIT SYSTEEM

EXTREEM INGEWIKKELD: ZES REGERINGEN EN ACHT PARLEMENTEN; DRIE GEWESTEN EN DRIE GEMEENSCHAPPEN => ONGEHOORDE COMPLEXITEIT

INEFFICIËNT: VOLKOMEN GEBREK AAN SYNERGIE DOOR VELE BEVOEGDHEIDSOVERLAPPINGEN

OVERBODIG: ER BESTAAN AL PROVINCIES EN STEDEN

ANTI-DEMOCRATISCH : ALARMBELPROCEDURES, BIJZONDERE MEERDERHEDEN, NIET-SANCTIONEERBARE INTERGOUVERNEMENTELE OVERLEGCOMITES, WEDERZIJDSE VETORECHTEN

CORRUMPEREND: HOE MEER BEVOEGDHEIDSNIVEAUS, HOE HOGER DE KANS OP CORRUPTIE

FASCISEREND: PLAVEIT DE WEG NAAR DE OPKOMST VAN RADICAAL-RECHTS DOOR ETNISCHE INSLAG

HYPERPOLARISEREND => LEIDT NAAR SEPARATISME: HOOGST INSTABIEL SYSTEEM MET DE FACTO TWEE POLEN DIE TWEE NATIONALISMEN GEÏNSTITUTIONALISEERD HEBBEN (UITGANGSPUNT IS: ALS VERSCHILLEN BESTAAN, MOET ER GESPLITST WORDEN, ER ZULLEN ALTIJD VERSCHILLEN GEVONDEN WORDEN TUSSEN “VL’ en “WAL”, ERGO MOET “LOGISCHERWIJS” HEEL BELGIË GESPLITST WORDEN)

BEREIDT NIET ALLEEN ONDERGANG BELGIË MAAR OOK DIE VAN TAALREGIO’S VOOR: DOOR HAAR POLARISEREND KARAKTER DAT NAAR SEPARATISME LEIDT, ZAL “VLAANDEREN” EEN EXTREMISTISCHE EN ZELFS TOTALITAIRE STAAT WORDEN, MET EEN GEAMPUTEERD GRONDGEBIED, TERWIJL WALLONIË AANSLUITING ZAL ZOEKEN BIJ HET IMPERIALISTISCHE FRANKRIJK; DE ROL VAN BRUSSEL INTERNATIONAAL UITGESPEELD ZIJN

DISCRIMINEREND: TAALAPARTHEIDSSYSTEEM MET GESCHEIDEN ORGANISATIES, PARLEMENTEN, PARTIJEN EDM OP BASIS VAN “ETNISCH CRITERIUM”, EXCESSEN DUIDELIJK (CF. BELEID VLAAMSE GEMEENSCHAP)

OUDERWETS: BEDRIJVEN HOUDEN GEEN REKENING MET STAATSGRENZEN, A FORTIORI NIET MET TAALGRENZEN, IDEM MILIEU, TERRORISME ETC. TAALREGIOSTATEN ZIJN VOLLEDIG ONAANGEPAST AAN DIMENSIES PROBLEMEN HUIDIGE WERELD

TEGENGESTELD AAN NATIONALE GESCHIEDENIS: IN ZUIDELIJK NEDERLANDEN IS NATIE GEGROEID VANUIT STATEN, PROVINCIES ZIJN HIEROP GEBOUWD, HUIDIGE DEELSTATEN HEBBEN GEEN ENKELE HISTORISCHE LEGITIMATIE

TIJDROVEND: WAANZINNIGE COMMUNAUTAIRE HETZE EN ALLE TIJD DIE DAAR INKRUIPT LAAT ONS NIET TOE OM IETS TE DOEN AAN URGENTE PROBLEMEN ZOALS ECONOMIE, KOOPKRACHT, VERVUILING

TEGENGESTELD AAN GEEST VAN DE BELGISCHE GRONDWET: UITHOLLING GELIJKHEIDSBEGINSEL OP ETNISCHE BASIS

ANTI-EUROPEES: EU ORGANISEREN OP BASIS VAN TAALREGIO’S (CA. 400) IS EINDE VAN EUROPESE UNIE, DAT AL MOEILIJK BESTUURBAAR IS MET 27 LIDSTATEN

ANTI-GLOBALISTISCH: EEN “GEREGIONALISEERDE” WERELD BETEKENT 10,000 ONAFHANKELIJKE TAALREGIOSTATEN DIE ALLEN STAAN OP HUN ONVERVREEMDBARE SOEVEREINITEIT. DIT MAAKT DE AARDE KAPOT.

SCHADELLIJK VOOR DE (MENTALE) GEZONDHEID: RECENT ONDERZOEK (VSA) WIJST UIT DAT DE BELGEN VEEL ONGELUKKIGER ZIJN, DAN DE ANDERE EUROPESE LANDEN; DE AMERIKAANSE ONDERZOEKERS WIJTEN DIT AAN COMMUNAUTAIRE PROBLEMATIEK

ABSURD: BELGIË= ZAKDOEK GROOT, ½ INWONERS MEXICO-STAD, WAAROM DAN 600 PARLEMENTAIREN EN 60 MINISTERS?

ONLOGISCH: HET BESTAAN VAN HET BRUSSELS GEWEST EN FEDERALE (TWEETALIGE) REGERING BEWIJZEN NET DAT UITGANGSPUNT FEDERALISME (SPLITSEN OP TAALBASIS) ONZINNIG IS

nota: zelfs de Vlaams-nationale taalfascisten willen dat een autonoom Brussels Gewest blijft bestaan in hun republiekje (BELGA 4 JULI 2008 “Het boek (Operatie Vlaamse Onafhankelijkheid) is onderverdeeld in vier hoofdstukken: bevoegdheidsoverdrachten, fiscale autonomie, de Vlaamse rand en Brussel. Annemans is er van overtuigd dat het voorstel rond Brussel kan worden gepresenteerd aan de Franstaligen in Brussel. Volgens de Kamerfractieleider is het voor Vlaanderen van belang dat Brussel er deel van uitmaakt.

Dan zal Vlaanderen echter rekening moeten houden met de politieke feiten en emotionele gevoeligheden. Daarom moet er een open dialoog met de Franstalige Brusselaars komen om een compromis te bereiken over de toekomst van Brussel in een Vlaamse staat. Dit impliceert dat de Franstalige Brusselaars ruime autonomie zullen moeten krijgen binnen de schoot van de Vlaamse staat, luidt het
.”)
dus zelfs ZIJ zijn - hoewel ze het nog niet weten unitaristisch!

ONETISCH : EEN SYSTEEM DAT MENSEN IN POLITIEKE STRUCTUREN STEEKT OMWILLE VAN PERSOONSGEBONDEN KENMERKEN KAN NIET VERDEDIGD WORDEN, TENZIJ DAN DOOR DE MORAAL TE SCHENDEN

ASOCIAAL: STRUCTURELE SOLIDARITEIT MET ARMERE REGIO’S IS ONMOGELIJK WEGENS ONTRAFELD SOCIAAL-ECONOMISCH WEEFSEL

SCHADELIJK VOOR ONS IMAGO: SCHAADT IMAGO BELGIË IN BUITENLAND, MAAR OOK IMAGO NEDERLANDSE TAAL (vgl. schade aan Duits door wereldoorlogen)

EEN GEVAARLIJK SYSTEEM: WOORDGEWELD LEIDT TOT STRUCTUURGEWELD EN MOGELIJKERWIJS TOT FYSIEK GEWELD

MAATSCHAPPIJ-ONDERGRAVEND: BELGISCHE OVERHEID HEEFT TE WEINIG MIDDELEN OM TE INVESTEREN IN HAAR (AFGENOMEN) TAKEN: GEVOLG IS BIJV. VERLOEDERING VAN JUSTITIE EN POLITIE

ONVERDEDIGBAAR: TAALFEDERALISME IS ONVERDEDIGBAAR TENZIJ MET RACISTISCHE ARGUMENTEN (OF OMDAT WE “DE REALITEIT’ SLAAFS ZOUDEN MOETEN AANVAARDEN

DEZE LIJST IS GEENSZINS EXHAUSTIEF!


OPLOSSING: UNITAIR BELGIË MET NEGEN PROVINCIES (decentralisatie), POLITIEK VAN INDIVIDUELE TWEETALIGHEID EN ANTI-NATIONALISME

AL DE REST IS PUUR TIJDVERLIES EN DIENT ENKEL DE BELANGEN VAN EXTREMISTEN LANGS BEIDE ZIJDEN VAN DE TAALGRENS DIE DE BELGISCHE STAAT EN DEMOCRATIE WILLEN KAPOTMAKEN EN ONS MODEL VAN SOCIALE WELVAART WILLEN VERVANGEN DOOR EEN AUTORITAIR SYSTEEM VAN SOCIALE AFBRAAK EN ORDINAIR TAAL- OF ANDER RACISME

Geen opmerkingen: